Nemanja Rotar

Kritike o romanu “Netrpeljivost”

“Netrpeljivost” je uzbudljiva i potresna priča o dvoje mladih ljudi, Srbinu i Nemici, koji usred vrtloga Drugog svetskog rata pokušavaju da sačuvaju ljubav i veru jedno u drugo. Oni se kreću nasuprot struje i sveopšteg potčinjavanja volji svetskih diktatora. Ovo je priča o individualizmu koji se opire i istrajava u vremenu kada je to najmanje poželjno i kada se svaki otklon od unapred zadate matrice ponašanja plaća glavom. Roman je baziran na istinitoj priči. Glavna mesta dešavanja u romanu su Pančevo i Banat, ali se radnja panoramski širi na prostore Evrope, Rusije i Amerike. Prati se nekoliko paralelnih životnih priča koje jasno i nedvosmisleno svedoče o usponima i porazima ljudskog duha u najkritičnijim trenucima po ljudsku egzistenciju.

“Netrpeljivost” je četvrti po redu roman Nemanje Rotara, u kome on napušta epsku istoriju koju je obrađivao u ranijim delima. Dok su oni imali svoj nukleus u pojedinim pričama iz Rotarove jedine knjige pripovedaka, novi roman iz predhodnog opusa uzima određene književne postupke lirizacije junaka, unutrašnje monologe i polifonost perspektive, nastavljajući tako Rotarevu razvojnu poetičku liniju, a napušta stari tematski krug. Za rukopisnu verziju ovog dela dobio je, prošle godine, Pekićevu stipendiju i ono predstavlja, svakako, njegovo do sada najzrelije ostvarenje.

Goran Trailović

Prirodna osobina književnosti jeste da nas podseća na velike teme koje ne smemo zaboraviti, i to na dva načina: tako što prikazuje ono što već mislimo o velikim temama i tako što nas u nekakvom iskošenom svetlu iznenađuje, jer prikazuje te teme celovitije, uzbudljivije, s dubljim pogledom i autentičnijim pristupom. U ovom romanu Nemanja Rotar je odlučio da nas suoči s velikom temom i pri tom se opredelio za ovaj drugi pristup. Ne da nam ispriča još jednu u nizu priča iz Drugog svetskog rata, ne da nas suoči s jedino mogućim znanjem, nego da nam kazuje jednu povest na sasvim drugačiji način, s nekoliko tema unutar romana koje u srpskoj književnosti uglavnom nisu razmatrane ili su nedovoljno razmatrane. Da nas suoči sa saznanjem koje je i duboko, i promišljeno, i uzbudljivo.

Gojko Božović

“Netrpeljivost” Nemanje Rotara označava izlazak iz postmodernizma i postmodernog pristupa pisanja, koji se nije mnogo bavio činjenicama ili ih je pak pravio fiktivnim u svrhu pripovedanja. Ovaj roman je aktuelan i danas zbog sukoba dveju pretpostavljenih ideologija i nepristajanja ni na jednu od njih.

Slobodan Vladušić

Nemanja Rotar se ovim romanom dokazao kao zreo pripovedač, koji vešto barata formom i čije je pripovedanje sigurno i promišljeno. Iako je Rotar „ljubitelj” tzv. istorijskog žanra, „Netrpeljivost” je samo okvirno istorijski roman, jer u njemu ima primesa i avanturističkog, ali iznad svega psihološkog. Ovo je veoma emotivno i za čitanje zahtevno delo, koje čitaoca neće ostaviti ravnodušnim. Dopustiću sebi luksuz da izgovorim: bravo!

Jasmina Topić

Postovani Nemanja, tražio sam od Gojka tvoju imejl adresu kako bih ti preneo svoje utiske o romanu “Netrpeljivost”. Nisam mogao da izdržim, a da ti ne kažem da si me potpuno oduševio romanom. I to, pre svega: odgovornim pristupom temi, jezičkoj inventivnosti, bogatim i snažnim slikama (scene jurnjave, pucnjave, mučenje… potpuno su filmični, da se naježiš), potankim opisima, (opisi Pančeva, Nemačke i Rusije su odlični), građenjem karaktera (likovi Nemanje, Petera, Helene, brkatog Jove, kapetane Mirčete… su, takođe, odlični). Još jednom: uživao sam čitajući roman i odavno mi se nije dogodilo da sam jedva čekao da, nakon pauze, nastavim sa čitanjem. Na nekim mestima sam bio duboko ganut, prosto me je srce štrecalo. Odlično su ukomponovana Sarina pisma iz Amerike, odlično ocrtavaju dva vremena koja teku paralelno, ali ništa nemaju zajedničko jedno sa drugim: da ne kažem da je to – sukob civilzacija. Vojin lik, koji ni kriv ni dužan ispade saradnik okupatora je, takođe, dobro zamišljen. Mada me je brkati Jova “kupio”. Sve u svemu, tvoj roman je veoma aktuelan upravo zbog toga što netrpeljivosti od pre pola veka nisu prosle, tačnije, zla koja su tada počinjena nikada nisu procesuirana, nikada žrtvama nije dato pravo da miran počinak. Ovde se ljudi dele na partizane i četnike, a ti, ja i mnogi, ka kažem – normalni ljudi, kao Nemanja, Helena… – ne spadaju u takve podele. Zbog toga je tvoj roman potreban srpskoj književnosti. Čestitam ti na odličnom romanu!

Srđan V. Tešin

Ova knjiga kao da poriče tezu da treći milenijum zahteva brze romane. Radnja je uzbudljiva i tri stotine stranica se gutaju dok žurimo ka epilozima sudbina glavnih junaka. Netrpeljivost smatram odličnim i uzbudljivim romanom koji bi se mogao naći u najužoj konkurenciji za “Ninovu nagradu”, ma koliko literarno plodna ova godina bila.

Mića Vujičić